Noc Kruków

rok:
2022
czas trwania:
70'
wydawca:
PWM
premiera:

V FESTIWAL POLSKIEJ OPERY KRÓLEWSKIEJ – MUZYKA POLSKA. INAUGURACJA | NOC KRUKÓW / ZYGMUNT KRAUZE. PRAPREMIERA

2 lipca 2022, sobota
Godzina 19:00
Teatr Królewski w Starej Oranżerii w Muzeum Łazienki Królewskie w Warszawie

 

KIEROWNICTWO MUZYCZNE DAWID RUNTZ
REŻYSERIA WALDEMAR RAŹNIAK
SCENOGRAFIA, REŻYSERIA ŚWIATEŁ KATARZYNA BORKOWSKA
RUCH SCENICZNY SARA KOZŁOWSKA
PRZYGOTOWANIE ZESPOŁU WOKALNEGO JAKUB SZAFRAŃSKI
ASYSTENT DYRYGENTA KAROL SZWECH
ASYSTENCI REŻYSERA SŁAWOMIR JURCZAK, AGNIESZKA KOZŁOWSKA
INSPICJENTKI AGNIESZKA ORLIKOWSKA, TATIANA HEMPEL-GIERLACH

OBSADA

KARA MAŁGORZATA TROJANOWSKA
ŚMIERĆ/HANDLARKA MARTA BOBERSKA
PANI ALEKSANDRA KLIMCZAK
MATKA DOROTA LACHOWICZ
KRYSIA ANDŻELIKA WIŚNIEWSKA
PANNA KRUK MAŁGORZATA BARTKOWSKA
JASIEK SYLWESTER SMULCZYŃSKI
GUŚLARZ WITOLD ŻOŁĄDKIEWICZ
PAN ROBERT SZPRĘGIEL
PAN KRUK PAWEŁ MICHALCZUK

ZESPÓŁ WOKALNY POLSKIEJ OPERY KRÓLEWSKIEJ

ORKIESTRA POLSKIEJ OPERY KRÓLEWSKIEJ

DYRYGENT DAWID RUNTZ

 

Wykonanie z materiałów i za zgodą Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.

zamówienie:
Polska Opera Królewska
opis:

Pierwszą premierą przygotowaną przez Polską Operę Królewską były Dziady – Widma – kantata sceniczna Stanisława Moniuszki do słów drugiej części słynnego dramatu Adama Mickiewicza. Po pięciu latach funkcjonowania instytucji powstało nowe przedstawienie nawiązujące do tego samego Mickiewiczowskiego tekstu, będące jednak jego zupełnie inną interpretacją – zarówno pod względem dramaturgicznym, jak i muzycznym.

Noc kruków to opera zamówiona u jednego z najwybitniejszych współczesnych polskich kompozytorów – Zygmunta Krauzego. Libretto zostało napisane przez Małgorzatę Sikorską-Miszczuk na podstawie Ballad i romansów oraz Dziadów Adama Mickiewicza. Autorka kształtuje nowy kontekst dla doskonale znanych tekstów – w naturalny sposób integruje wątki i fragmenty różnych utworów, a przez to buduje spójny obraz świata zaklętego w poezji narodowego wieszcza. Bohaterowie ballad przybywają na wezwanie Guślarza i ludu obchodzącego święto dziadów. „Dusze grzeszne opętane miłością” ukazują swoje historie, lecz nie znajdują ukojenia, zaś żywi – obezwładnieni uczuciem – stają w obliczu Śmierci. Atmosferę tajemnicy i grozy potęgują powracające motywy tanga – tańca, w którym namiętność przeplata się z tragizmem, a ekscytacja z zawodem.

Marta Dziewanowska-Pachowska