Świat oper Zygmunta Krauzego

autor:
 Wydawnictwo zbiorowe
wydawnictwo:
Akademia Muzyczna w Łodzi
miasto:
Łódź
rok:
2016
opis:

red. Ryszard Daniel Golianek
ISBN: 978-83-60929-54-4
objętość: 260 stron
cena: 35 zł

 

ZAWARTOŚĆ

 

Wstęp

 

Część pierwsza – SYNTEZY: DZIEŁO OPEROWE ZYGMUNTA KRAUZEGO

 

Piotr Urbański   Libretta oper Zygmunta Krauzego
Ewa Kowalska-Zając – Ewolucja stylu i techniki kompozytorskiej w twórczości operowej Zygmunta Krauzego
Krzysztof Szwajgier – Paradoksy opery minimalistycznej
Jacek Szerszenowicz – Opery Zygmunta Krauzego w perspektywie medialnej
Ziemowit Wojtczak – Belcanto XXI wieku? Język wokalny w operach Zygmunta Krauzego
Piotr Kędzierski – Wykonania i recepcja oper Zygmunta Krauzego
Marek Weiss-Grzesiński – Zygmunt Krauze – żywy kompozytor

 

Część druga – ANALIZY: DZIEŁA OPEROWE ZYGMUNTA KRAUZEGO

 

Małgorzata Grajter – Trzy języki – trzy wersje obsadowe – nieskończenie wiele możliwości: „Gwiazda” Zygmunta Krauzego
Maja Metelska-Räsänen – „Siła ducha, która prowadzi do wyzwolenia” – „Balthazar” Zygmunta Krauzego
Ryszard Daniel Golianek – „Iwona, księżniczka Burgunda” – gombrowiczowska opera Zygmunta Krauzego
Marta Szoka – „Polieukt” Zygmunta Krauzego – hymn o tolerancji i wolności?
Irina Nikolska – „Pułapka” Zygmunta Krauzego – realizacja kontrastowo-konfliktowej idei dramaturgicznej
Marcin Stańczyk – Idiomatyczne cechy języka kompozytorskiego Zygmunta Krauzego w operze „Olimpia z Gdańska”

 

FRAGMENT WSTĘPU

 

Zygmunt Krauze należy do kręgu najważniejszych kompozytorów polskich starszego pokolenia. Jego znaczące osiągnięcia artystyczne od półwiecza fascynują i zwracają uwagę słuchaczy, krytyków i muzykologów. zadecydowały o tym jego bezkompromisowość i „oddzielność”, przejawiające się w nawiązaniu do idei nieprocesualnej muzyki pozbawionej odniesień przedmiotowych, która zdeterminowała stylistykę stworzonego przez niego unizmu muzycznego, wzorowanego na malarskim unizmie Władysława Strzemińskiego. I choć Krauze w późniejszych dziełach stopniowo zaczął odchodzić od tej estetyki, top rzez środowisko muzyczne w Polsce i poza granicami nadal traktowany jest przede wszystkim jako twórca i czołowy przedstawiciel unizmu w muzyce.

 

Pierwszym pomysłem prowadzącym do stworzenia tej publikacji stała się chęć pokazania nieco odmiennego, acz bardzo ważnego oblicza twórczego kompozytora, związanego z jego działaniami artystycznymi dość odległymi od unizmu. Ale idea powstania książki, która narodziła się spontanicznie wiosną 2015 roku, wynikła w pewnym stopniu także z okoliczności zewnętrznych. Otóż Senat i władze Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi nadały profesorowi Zygmuntowi Krauzemu zaszczytny tytuł doktora honoris causa. Uroczyste wręczenie tej godności nastąpiło podczas Święta Uczelni w dniu 24 marca 2015 roku, a niedługo później w gronie pracowników Katedry Teorii Muzyki zakiełkowała myśl o tym, by przypieczętować to zdarzenie napisaniem monografii poświęconej twórczości Krauzego. Chcieliśmy podjąć nowe badania naukowe dotyczące muzyki tego artysty, pokazać jego styl i estetykę. A jednocześnie uczcić Profesora, z którym znaczna część spomiędzy nas, autorów tekstów zawartych w tej książce, ma okazję współpracować w Akademii Muzycznej w Łodzi.

 

Zamów książkę przez sklep PWM