DE IRA, DE DOLORE

podtytuł:
na dźwięk elektroniczny i osiem instrumentów
rok:
2022
czas trwania:
15'
obsada:
Flauto piccolo (anche Flauto alto in sol) – Fl. picc. (Fl. a.) Clarinetto basso in si♭ (anche Clarinetto in si♭) – Cl. b. (Cl.) Sassofono alto – Sass. a. Batteria (1 esecutore): 2 Gong – Gng. Crotali – Crt. Pianoforte – Pfte Violino – Vn. Viola – Vl. Violoncello – Vc. Suono elettronico – S. el. (1 esecutore)
wydawca:
Polskie Wydawnictwo Muzyczne
premiera:

Data i miejsce prawykonania:

3.12.2022, Teatr KTO, Kraków
Sacrum Profanum: Interakcje #3

 

Wykonawcy: Spółdzielnia Muzyczna contemporary ensemble

Fortepian: Zygmunt Krauze

 

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.

Utwór został zamówiony przez Stowarzyszenie Spółdzielni Muzycznej.

zamówienie:
Spółdzielnia Muzyczna contemporary ensemble
opis:

Fragment recenzji:

 

W premierowym utworze De ira, de dolore Krauze jeszcze mocniej zawierzył ekspresyjnym możliwościom zespołu, dając jego członkom swobodę w wykonaniu określonych fragmentów. Ta świetnie zaprojektowana kompozycja powstała w reakcji na wybuch wojny w Ukrainie, a jej formalnym spoiwem stała się spisana ręką Kolberga stara ludowa pieśń z obszarów Rusi Czerwonej. Pogodny charakter tej melodii, którą intonowały sielsko brzmiące skrzypce non vibrato i piskliwy brat fujarki – flet piccolo, zderzał się z dramatyzmem całego utworu. Ostre krzyki instrumentalne w elektronice opracowanej przez Wojtka Błażejczyka, metaliczne chroboty uderzanych strun fortepianu (przywodzące na myśl odgłosy łańcuchów czy krat) oraz kulminacja z pełnią brzmienia i nierównym elegijnym pochodem wszystkich głosów składały się na silnie retoryczny i jasny, a chwilami nawet zbyt dosłowny przekaz.

 

/ Karolina Dąbek (pisanezesluchu.pl)

 

Cała recenzja TUTAJ

video: