Zygmunt Krauze wyróżniony francuską Nagrodą Krytyków za najlepszą premierę sezonu 2019/20

Paryż, 22 czerwca 2020.

Francuskie Stowarzyszenie zawodowe krytyków teatru, muzyki i tańca (Syndicat de la critique théâtre, danse et musique) przyznało tegoroczną Nagrodę za Najlepszą Premierę sezonu 2019/20 (Meilleure Création Musicale) Zygmuntowi Krauze, za jego III Koncert fortepianowy „Okruchy pamięci”. Nagroda Stowarzyszenia Krytyków (Prix du Syndicat de la Critique) jest przyznawana od 1963 roku i należy do najbardziej prestiżowych nagród w dziedzinie sztuk scenicznych we Francji.

Utwór, zamówiony przez Instytut Adama Mickiewicza, Orchestre national de Metz, Międzynarodowy Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień” oraz Filharmonię Narodową w Warszawie, miał swoją premierę światową na koncercie inaugurującym zeszłoroczną Warszawską Jesień, z kompozytorem w roli solisty oraz Orkiestrą Filharmonii Narodowej pod batutą Wilsona Hermanto. Premiera francuska dzieła miała miejsce w styczniu 2020 w l’Arsenal Metz z rezydującą tam Orchestre national de Metz, również z Zygmuntem Krauze i Wilsonem Hermanto. Partnerami projektu były również Instytut Polski w Paryżu oraz Instytut Francuski w Warszawie.

To dla mnie wielka przyjemność zostać uhonorowany po raz drugi przez francuskich krytyków tą nagrodą. Cieszę się, że moje dzieła są nadal tak cenione we Francji, z którą związana jest ważna część mojej twórczej drogi – powiedział Zygmunt Krauze. Wcześniej, w sezonie 2011/2012 tę prestiżową nagrodę otrzymała opera Polieukt kompozytora. Krauze przez ponad dekadę żył w Paryżu, gdzie zarówno tworzył swoje kompozycje jak i aktywnie wpływał na formowanie się paryskiej sceny muzycznej. W latach 70. Pierre Boulez zaprosił polskiego kompozytora do pełnienia funkcji doradcy artystycznego Institut de Recherche et Coordination Acoustique Musique (IRCAM). Uhonorowany został francuską Legią Honorową (2007) i tytułem Chevalier dans l’Ordre des Arts et des Lettres (1984).

Praca nad premierowym materiałem jest ogromną odpowiedzialnością: zarówno wobec kompozytora, wykonawców oraz publiczności – mówi Wilson Hermanto – w przypadku Zygmunta Krauze, była to również wielka przyjemność i zaszczyt. Cieszę się, że razem z doskonałymi orkiestrami z Warszawy i Metz mogłem być częścią tego wspaniałego przedsięwzięcia.

W składzie orkiestry III Koncertu fortepianowego Zygmunta Krauze znalazły się cztery Veme – nowe instrumenty perkusyjne, koncepcji francuskiego muzyka i kompozytora Dominique Delahoche, powstałe we współpracy między Orchestre national de Metz oraz politechniką Arts et Métiers Metz.

Nagranie z premiery dostępne będzie na płycie-kronice 62. Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”. Planowane jest również nagranie studyjne dzieła.

Utwór został zamówiony przez Orchestre national de Metz, Międzynarodowy Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”, Filharmonię Narodową w Warszawie oraz Instytut Adama Mickiewicza, w ramach programu Polska Music i POLSKA 100, międzynarodowego programu kulturalnego z okazji stulecia odzyskania przez Polskę niepodległości. Dofinansowane przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach wieloletniego programu NIEPODLEGŁA 2017–2022.

Więcej informacji i pełna lista Prix de la Critique: https://associationcritiquetmd.com
Zygmunt Krauze: https://zygmuntkrauze.com
Wilson Hermanto: http://sonoramusic.eu/pl/projekty/artyci/wilson-hermanto